Dropbox strijkt neer in Amsterdam. De online opslagspecialist wil bedrijven in de Benelux verleiden om bestanden te delen via zijn dienst. En daarvoor te betalen.

Een grote sticker op de deur en een stellagekast met goodies in de kenmerkende helblauwe kleur: het zijn een paar van de weinige dingen die verraden welk nieuw bedrijf zijn intrek heeft genomen in dit kantoor op de Amsterdamse Zuidas.

Online opslagdienst Dropbox opende donderdag officieel zijn Nederlandse vestiging, in het bedrijfsverzamelgebouw van Spaces. In eerste instantie gaan er tien mensen aan de slag op de Amsterdamse locatie, waar plek is voor zo’n twintig werknemers.

Stiekem hoopt het bedrijf de werkplek snel te ontgroeien, afhankelijk van hoe goed de zaken gaan. “Volgens onze voorspelling is dit kantoor voldoende voor de komende vierentwintig maanden. Ik hoop dat ik ernaast zit”, zegt een lachende Thomas Hansen, vice president Europa van Dropbox.

Zakelijke markt

Vanuit Amsterdam wil het Amerikaanse IT-bedrijf zakelijke klanten in de Benelux bedienen. De Maastricht Academy of Media, Design Technology is momenteel één van de instellingen die een abonnement heeft afgesloten bij Dropbox. Landenmanager Chris Moojen moet zorgen dat daar grote bedrijven als een KPN of ABN Amro bijkomen.

Dropbox mikt op zakelijke klanten, van het midden- en kleinbedrijf tot aan grote multinationals. Het is de nieuwe koers van de online opslagspecialist uit San Francisco die twee jaar geleden is ingezet. Waar het negen jaar oude techbedrijf begon als internetdienst voor consumenten, richt het zich nu ook op de b2b-markt. Want bedrijven geven meer uit aan ICT-oplossingen.

Het is ook de manier om te overleven, nu de kosten voor opslag zienderogen dalen en de concurrentie van Microsoft, Apple, Google, Amazon en het beursgenoteerde Box moordend is. Dropbox positioneert zich tussen de techreuzen en de klant, door hun synctechnologie te integreren in bestaande kantoorsoftware, zoals Office van Microsoft.

Lokale kantoren

Zelf spreekt Dropbox liever van het "meegroeien met onze gebruikers". Particulieren die een privéaccount hebben om bestanden te synchroniseren tussen verschillende computers gebruiken Dropbox ook op de werkplek, een trend die bekendstaat als de 'consumerisation of IT'. Dat gaat vaak buiten de baas om, en zonder ervoor te betalen: tot 2GB is de opslagdienst gratis.

Dropbox wil bedrijven nu overhalen om een zakelijk abonnement af te sluiten. Zo kan de baas overzicht houden op welke documenten gedeeld worden en blijven bestanden binnen het bedrijf als een werknemer verkast.

Lokaal aanwezig zijn is daarbij enorm belangrijk. Bedrijven hebben liever contact met een klantenservice in eigen land dan dat ze naar het Ierse kantoor in Dublin moeten bellen - of erger: zelf alles uit moeten zoeken. Daarom opende Dropbox de afgelopen jaren vestigingen over de hele wereld. Het Amsterdamse kantoor is het vierde in Europa. Over twee maanden komt daar nog eentje bij, in de Duitse stad Hamburg.

Betalende klanten

Inmiddels betalen ruim 150.000 bedrijven voor één van de twee zakelijke oplossingen van Dropbox: 'Business' voor het mkb of 'Enterprise' voor grote bedrijven. Dat is slechts een klein deel van de 400 miljoen internetgebruikers die zich wereldwijd hebben geregistreerd bij Dropbox. Maar het aantal groeit razendsnel, met zo'n 50.000 in de afgelopen tien maanden, aldus Hansen.

Hoeveel betalende klanten Dropbox in Nederland heeft, wil het bedrijf niet zeggen. Wel claimt landenmanager Moojen dat één op de twee Nederlanders met een internetverbinding een account heeft bij de opslagdienst. Hij spreekt dan ook van een enorme kans om werknemers over te halen van de gratis versie over te stappen op een betaalde variant.

Belastingontwijking?

Of het op 10 miljard dollar gewaardeerde Dropbox winstgevend is, wil Hansen niet zeggen. "Wij zijn een privaat bedrijf en maken geen financiële details bekend. Alles wat ik kan zeggen is dat we geen plannen of noodzaak hebben om meer financiering op te halen."

Ook een beursgang staat niet op de rol. Daarbij speelt vast en zeker mee dat de beursintroductie van concurrent Box een jaar geleden niet bepaald goed heeft uitgepakt.

Op de afsluitende vraag of Dropbox om fiscale redenen voor een kantoor in Amsterdam heeft gekozen, met het oog op omstreden constructies die onder meer Starbucks en Google gebruiken om belasting te ontwijken, reageert Hansen enigszins verschrikt. "Er zit absoluut niks achter onze aanwezigheid hier, anders dan de wens om dicht bij klanten in de Benelux te zijn. Wij houden ons aan de wet van de landen waarin we actief zijn en betalen belasting dienovereenkomstig. Punt."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl